Saturday 24 October 2015

Filled Under:

Tahukah Anda,Misteri Siapa Disebalik Tandatangan "Aisyah"?

Tahukah Anda,Misteri Siapa Disebalik Tandatangan "Aisyah"?


Majoriti rakyat Malaysia beranggapan bahawa tanda tangan berbentuk perkataan aisyah ditandantangani oleh gabenor yang bernama aisyah , Tetapi anggapan tersebut tidak benar. Orang yang tanda tangan wang kertas Malaysia pada 1998 sehingga 2000 adalah seorang lelaki yang dilahirkan di Pulau Pinang pada 3 April 1941. Memiliki ijazah daripada Universiti Malaya dalam bidang ekonomi dan sarjana pembangunan ekonomi dari Universiti Wisconsin, Amerika Syarikat.

Beliau memulakan kerjayanya dengan Unit Perancang Ekonomi (EPU) dalam pelbagai jawatan di bidang Perancangan Tenaga Manusia, Macro Perancang Ekonomi dan Pembangunan Infrastruktur antara 1965 dan 1985. Pada Mac 1985, beliau telah dilantik sebagai Setiausaha di Bahagian Ekonomi dan Antarabangsa di bawah Kementerian Kewangan, diikuti oleh Setiausaha di bahagian cukai dari Julai 1986 hingga Oktober 1990.Beliau kemudiannya telah dinaikkan pangkat ke EPU Timbalan Ketua Pengarah (MACRO) pada 1 Nov 1990, sebelum dilantik sebagai Ketua Pengarah pada tahun 1991. Beliau memegang jawatan tersebut selama tujuh tahun sehingga 5 September 1998, apabila dilantik sebagai Gabenor Bank Negara. Sebagai Ketua Pengarah EPU, Beliau juga bertanggungjawab untuk merumuskan rangka kerja mengenai sosio-ekonomi pembangunan, objektif, dasar dan strategi jangka pendek, sederhana dan jangka panjang.

Beliau dilantik sebagai Gabenor Bank Negara  ketika berusia 57 tahun,berikutan peletakan jawatan Tan Sri Ahmad Mohd Don. Ketika beliau berkhidmat sebagai Gabenor pada tahun 1998, bank pusat sedang melaksanakan satu siri langkah-langkah untuk memulihkan ekonomi dan menstabilkan ringgit bebas terapung. Ringgit juga telah menjunam di bawah RM4.70 bagi setiap US $ 1.00 dan Indeks Komposit Kuala Lumpur telah menurun di bawah 270 mata. Beliau kemudiannya menerima pakai dasar proaktif dan mesra perniagaan untuk memulihkan ekonomi, dengan inisiatif khusus bagi merangsang pelaburan domestik dan asing. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai setiausaha kepada Majlis Tindakan Ekonomi Negara dari September 1998 hingga April 2000 sebelum bersara pada 1 Mei, 2000, dan digantikan oleh Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz pada 17 April, 2001.




Beliau adalah Tan Sri  Ali Abul Hassan Sulaiman yang telah meninggal dunia pada usia 71 tahun akibat komplikasi jantung dan jangkitan paru-paru. Beliau meninggalkan isteri, Puan Sri Jameela Ali Abul Hassan dan tiga  orang anak, seorang lelaki dan dua perempuan.






0 comments:

Post a Comment